BAG-basis voor WOZ (online)

INHOUD

De Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) is van grote betekenis voor het gegevensbeheer van de WOZ. Voor de WOZ-administratie, maar ook andere gemeentelijke activiteiten, is er een verplicht gebruik van een aantal BAG-gegevens. De toekomstige ontwikkelingen "WOZ-geometrie" en "Samenhangende objectenregistratie (SOR)" versterken de  binding tussen BAG en WOZ. 

Bij de SOR lijkt de WOZ buiten de boot te vallen. Tijdens de cursus wordt ingegaan op de grote betekenis hiervan.

Voor het gegevensbeheer van de WOZ is basiskennis van de BAG essentieel. Tijdens deze cursus zoeken we vanuit de theorie aansluiting bij de lokale praktijk, waarbij we stil staan bij de BAG- en de WOZ-afbakening. Vervolgens komen het beheren van de BAG-WOZ koppeling, het Beoordelingsprotocol BAG van de Waarderingskamer, het wijzigen van de WOZ-gegevens als gevolg van BAG-mutaties en de toekomstige ontwikkelingen aan bod. 

De onderwerpen die aan de orde komen en die met praktijkvoorbeelden worden toegelicht zijn: 

  • Het stelsel van Basisregistraties
  • De BAG wetgeving
    • Huidige wetgeving
    • Wijzigingen als gevolg van BAG 2.0
    • Gegevensmodel BAG (op hoofdlijnen)
  • De objectafbakening van de panden en verblijfsobjecten in de BAG
    • Catalogus BAG 
    • Voorbeelden afbakening panden en verblijfsobjecten (met tekeningen)
  • De objectafstemming tussen BAG en WOZ
    • Koppeling BAG-WOZ
    • BAG geometrie en WOZ geometrie
  • Het relateren van de WOZ-(deel)objecten aan de BAG
    • Gegevens panden en verblijfsobjecten
    • BAG-gegevens die “moeten” worden overgenomen in de WOZ
  • De WOZ- en BAG processen
    • In beeld brengen van overeenkomsten en verschillen BAG- en WOZ-processen
    • Toekomstige ontwikkeling van samenhangende objectenregistraties
    • Waarderingsinstructie 2017
    • Beoordelingsprotocol BAG

Uiteraard is er bij elk onderwerp gelegenheid om vragen te stellen en voorbeelden uit eigen ervaring te delen.
 

 

 

 

 

GEGEVENS

Voor wie
De cursus is bestemd voor WOZ-medewerkers die belast zijn met het dagelijks beheer van de WOZ.

Doel
Inzicht en kennis verwerven in de BAG wet- en regelgeving, met deze kennis de WOZ adequaat kunnen beheren, en het kwaliteitsniveau van de basisregistratie te verhogen.

Docent
Piet Bervoets.

Duur
3 online sessies, verdeeld over 3 dagen.

  • 8 mei 2023 van 09.30-11.30 uur
  • 15 mei 2023 van 09.30-11.30 uur
  • 22 mei 2023 van 09.30-11.30 uur

Locatie
Vanaf je eigen werkplek.

Prijs
€ 450,-- exclusief BTW.

Hoe gaat het in zijn werk?
Je ontvangt van ons eerst een bevestiging van je aanmelding. Kort voor aanvang van de eerste cursusdag ontvang je van ons voor elke sessie een uitnodiging via Microsoft Teams. Je krijgt toegang tot een virtueel klaslokaal waarin de docent zijn/haar verhaal zal vertellen. Uiteraard kan je via je microfoon vragen stellen aan de docent, net als in een gewone cursusomgeving.

Wat heb je nodig? 
Een computer, laptop, tablet of telefoon met geluid en evt. een microfoon en een camera. Een Teams-account is niet nodig.

  • Heb je geen Teams-account? Je ontvangt via e-mail een uitnodiging met een link naar de zogeheten Teams-vergadering. 
  • Open je die op een tablet of telefoon, dan krijg je waarschijnlijk de vraag of je de Teams-app wilt installeren. Als je dat doet, vraagt de app om inloggegevens, maar je kunt ook deelnemen als gast. 
  • Open je de vergaderlink op een vaste PC, dan kun je ook deelnemen als gast via het web. Let op: de browsers Internet Explorer, Firefox en Safari ondersteunen Teams niet. Je kunt wel deelnemen via Google Chrome en Microsoft Edge. 
  • In dit filmpje wordt ook een en ander uitgelegd.
  • In de uitnodiging staat straks een telefoonnummer dat je kunt bellen als het op de dag zelf niet lukt met aanmelden.

Let op: 
We kunnen helaas (nog) niet voorkomen dat je naam en mailadres zichtbaar zijn voor de andere deelnemers. Houd hier dus rekening mee. We doen ons best hier een oplossing voor te zoeken.  

 

 

 

VRAGEN

Als je vragen hebt over deze opleiding kun je contact met ons opnemen. Je kunt ons bellen (0184-499 494) of e-mailen (mail@lokbel.nl).

  • Beschikbare data

Je kunt je aanmelden door hiernaast op de gewenste (start)datum te klikken. Daarna wijst alles vanzelf. Je ontvangt van ons een bevestiging per mail.